nanai

Vytlač príspevok
Odporuč príspevok
Bookmark and Share PRIDAŤ NA VYBRALI.SME.SK

Filozofia tak trochu inak

Článok o tom, že aj filozofia môže byť zaujímavá...
 

Filozofia tak trochu inak

 

     Som študentka filozofie síce len prvý rok, no s otázkami typu : „Filozofia? To je na čo dobré? Čo s tým budeš potom robiť? A to ťa baví? Mňa by to nebavilo... „ pokúsim sa vám však ukázať inú stránku filozofie, ukázať, že aj ona môže byť zaujímavá a prospešná.

 

     Mnohým ľuďom filozofia otvorila oči. Pochopili, že svet nemusí byť taký, aký im ho predstavovali rodičia a spoločnosť. Vo filozofii našli seba a rozvíjali s ňou svoj talent či schopnosti, nadanie. Zistili, že mnoho ľudí chápe jedným smerom a nezamýšľajú sa nad tým, že ich myslenie ovplyvňuje spoločnosť. Ak teda spoločnosť ovplyvňuje ich myslenie, dovoľujú jej ovplyvňovať aj ich správanie a konanie.

 

     Bertrand Russell vo svojej knihe My Mental Development píše : „(G.E.) Moore stál na čele revolty a ja som ho s pocitom emancipácie nasledoval. ... Boli sme presvedčení, že tráva je zelená a že slnko a hviezdy existujú, aj keď ich nikto nepozoruje. Svet, ktorý bol abstraktný a logický sa teraz stal bohatým a mnohotvárnym.“ Nezdá sa vám to trochu ako provokácia? Možno autor tým chcel upozorniť na možnosť iného sveta, ako si ho my predstavujeme. Ako vieme, že tráva je zelená? Ako vieme, že žijeme na Zemi? Nejaká družica vyslaná zo Zeme nám prináša denne informácie o vzhľade Zeme a jej okoliu. No ako môžeme tvrdiť, že vesmír je nekonečný? Čo ak je len „omrvinkou na tričku“? Ako teda môžeme tvrdiť, že tráva je zelená?! Čo znamená slovo – zelený? Spoločnosť sa kedysi dohodla a „pomenovala“ jednotlivé veci. Vankúš sa kľudne mohol volať pero a podobne. Spoločnosť teda značnou mierou ovplyvňuje naše myslenie, pretože keď myslíme, ticho hovoríme. A hovoríme a myslíme slová, ktoré určil niekto iný.

 

     Nezdá sa vám teraz, že môžete spochybniť celý svet a neviete čomu veriť? Svet je zrazu úplne iný, však? Presne ako vraví Bertrand Russell – je bohatý a mnohotvárny.

 

     Náš jazyk má však aj jednu chybu. Keď poviem – zelená, hneď sa vám vybaví farba. No každému sa javí iná. Má mnoho odtieňov a krás. Prečo je to teda stále zelená? Prečo tmavá zelená nemôže byť už napríklad šípková? Poviete si, ale veď šípky sú červené. Naozaj sú? Rovnako aj krieda. Keď s ňou píšte o tabuľu, zmenšuje sa, mení svoj tvar. No stále je to tá istá krieda, akou bola na začiatku. Ale teraz je úplne iná...

 

     Keď pochopíte čaro filozofie, keď vás uchváti, nazriete do jej zákutí a krás, pocítite obrovskú túžbu, túžbu poznať. Vynorí sa vám veľa otázok, na ktoré neviete odpovedať a tú odpoveď nepoznajú ani najlepší vedci na svete. A v tom je tá krása a tajomstvo filozofie. V túžbe a viere, že vaše otázky budú zodpovedané.     

    


Úvahy | stály odkaz

Komentáre

  1. :) ahoj nanai
    som rada, že sa tu objavil ďalší "filozof", najmä, ak je to žena xi...držím palce a občas sa snáď zastavím ;)

    čo myslíš, ako je možné sa vymaniť z predsudkov a myšlienok, ktoré nám predávajú rodičia a spoločnosť? myslíš si, že je možná takáto redukcia? nie sú aj tvoje myšlienky výsledkom toho, čo ti dali do vienka rodičia a spoločnosť?

    ...svet asi nie je len abstraktný a logický....aj keď sa mi zdá, že logickí atomisti a analytickí filozofi mali skôr snahu neuvažovať nad tým, čo nie je logické....
    publikované: 18.02.2007 20:27:00 | autor: dionea (e-mail, web, autorizovaný)
  2. Premýšlať nad
    vecami je úžasné. Aj keď občas s jednou odpoveďou príde ďalších X otázok..či s odpovedami prichádza aj strach...
    publikované: 18.02.2007 20:43:04 | autor: Peťo (e-mail, web, neautorizovaný)
  3. ja sa nebojím ;)
    publikované: 18.02.2007 20:43:43 | autor: dionea (e-mail, web, autorizovaný)
  4. otazka...?
    preco sa zaoberat slovickami ako: zelena, cervena, pero, vankus...su to jednoducho operáty používanie ktorých si spoločnosť ustáliva. pripadá mi nezmyselné hrať sa s pomenovaniami ktoré sú aj tak iba príliš všeobecné. navahovia majú niekoľko slov pre pomenovanie dažďa, inuiti okolo stovky slov pre sneh....a určite su jazyky v ktorych je nielkoľko slov pre zelenu. ale stále nevystihnu paletu toho čo nazyvame zelený výsek farebného spektra. nielen to... slová majú slúžiť len na pomenovanie a nie na vystihovanie podstaty. tá je nepoznateľná. ironicky nám v tom bráni to, čím samotné predmety poznávame...naše zmysly. baviť sa o slovách a nazývať to filozofiou mi nepripadá správne. povedal ruwan
    publikované: 18.02.2007 20:45:53 | autor: ruwan (e-mail, web, autorizovaný)
  5. Ďakujem
    dionea - ďakujem za komentár :). vidím, že aj teba dostala filozofia :))).. máš pravdu, je ťažké začať premýšľať tak, aby sme neboli ovpyvnení spoločnosťou či rodičmi. možno je to práve preto ťažké, že nevieme presne, ako rozmýšľať bez toho vplyvu. od malička sme nútení prispôsobiť sa, a preto je ťažké odosbniť sa od toho. ale preto sú tu ľudia, ktorí sa o to pokúšajú a snažia sa pomôcť aj nám ostatným. ale asi nie je v našich silách odpútať sa od vplyvu spoločnosti.. čo myslíš?
    Peťo- aj tebe ďakujem :). toho, že sa ti vynorí ďalších mnoho otázok, toho sa netreba báť. práve aj to je to čaro, že niečo ťa privedie k niečomu inému a veci ti odrazu dajú iný zmysel...
    publikované: 18.02.2007 20:51:10 | autor: nanai (e-mail, web, autorizovaný)
  6. :)
    ruwan- máš pravdu, sú jazyky, kde existuje viac slov na pomenovanie niečoho. už len samotná latinčina či gréčtina. chcela som tým len povedať, ako tieto slová ovplyvňujú práve naše myslenie..
    publikované: 18.02.2007 20:53:31 | autor: nanai (e-mail, web, autorizovaný)
  7. vitaj filozofka...
    ...dufam, ze sa nedas lahko znechutit unahlenymi, laickymi, nepremyslenymi, nepozornymi a pesimistickymi komentarmi a rovnako ako dionea na na nas nezanevries.

    K tomu jazyku : Kto sa vraj nauci viac jazykov, uvolni si trochu tu zvieraciu kazajku, ktoru nam jazyk nasadzuje na nase myslenie.
    publikované: 18.02.2007 21:02:38 | autor: sestko (e-mail, web, neautorizovaný)
  8. myslím si, že
    sa nedokážeme zbaviť istého spôsobu vnímania reality, resp. radikálne ho zmeniť, kým prírodné kmene nepoznajú trojrozmerné zobrazovanie na ploche (keby ste im nakreslili na papier kocku, videli by iba pár pospájaných čiar), my tam tretí rozmer vidíme....je otázkou, či sme sa tomu všetkému naučili až počas života alebo máme niektoré veci vrodené...

    Peťo: poznateľnosť podstaty odmietajú mnohí filozofi (myslím, že aj Russell), skôr sa dnes zaoberajú tým, ako funguje napr. jazyk, teda kto ako tvorí a používa tebou uvedené slovíčka, čo označujú a aký majú význam...a to sa dnes nazýva filozofiou ;)

    nanai: a máš pravdu, filozofia ma dostala už dávno...
    publikované: 18.02.2007 21:03:34 | autor: dionea (e-mail, web, autorizovaný)
  9. inak ruwan
    stovky slov pre sneh u eskimákov (netuším, či sú to tí iuniti) je iba dezinformácia, nemajú ich toľko veľa, dokonca aj my Slováci máme niekoľko pomenovaní pre rôzne druhy snehu...a nezdá sa nám to zvláštne

    indiáni zase nemajú to, čo možno nazvať pojmami, ktoré sú všeobecné (napr. strom, smrek, buk)...ale skôr konkrétne pomenovávajú konkrétne veci (napr. tá vec pri kopci s listami :)
    publikované: 18.02.2007 21:08:34 | autor: dionea (e-mail, web, autorizovaný)
  10. Dionea...
    ...mnou uvedené slovíčka? :)
    publikované: 18.02.2007 21:08:50 | autor: Peťo (e-mail, web, neautorizovaný)
  11. joj nie, ruwanovými, prepáč Peťo
    publikované: 18.02.2007 21:10:57 | autor: dionea (e-mail, web, autorizovaný)
  12. aha dia :)
    tá vec pri kopci s listami..to myslíš ako?? Mňa napadli hrable :))
    Inak,zaujímavý článok :)
    publikované: 18.02.2007 21:18:30 | autor: teide (e-mail, web, autorizovaný)
  13. :)) teide
    myslela som na strom, ale oni nemajú slovo "strom", ale iba "tá vec na tom kopci pri dome" :D
    publikované: 18.02.2007 21:29:26 | autor: dionea (e-mail, web, autorizovaný)
  14. nanai
    :) je to milucky clanocek . Najprv ako zacnes filozofovat a pisat o filozofii, musis vela vela citat - rozmyslat ; polemizovat a diskutovat.
    To citanie v prvom rade... zelam vela stastia.
    publikované: 18.02.2007 21:33:38 | autor: juro (e-mail, web, neautorizovaný)
  15. aha,tak to dopadne,keď si
    neprečítam koment.:))
    J.F.Cooper v jednej svojej knihe písal: Ten čo šlape chodníky..a znamenalo to " stopár " :))
    Tak a tu i končí mija znalosť indiánskych pojmov :)
    publikované: 18.02.2007 21:35:39 | autor: teide (e-mail, web, autorizovaný)
  16. o co mi islo....
    dionea....ano, ale ide o to ze slova su len prostriedkom na pomenovanie pre cloveka nevystihnutelnej reality. nástroj. aj ked...ich pôsobenie na myslenie...ale to je na dlho;-). je predsa nezmysel bavit sa o tom, ze tam je cervena, ked oponent je napriklad farboslepy. filozofia je hlavne o suvislostiach a úzko súvisí s náznakom definície inteligencie: vediet nájst v nesúrodom celku casto iba pavucinu významu co spája jednotlivé prvky. (eskymaci- doslova zruti ryb, inuiti nemaju radi ked ich takto nazyvaju:-) )
    publikované: 18.02.2007 21:48:03 | autor: ruwan (e-mail, web, autorizovaný)
  17. mmm ruwan
    to je pravda...budem rada, keď to niekde a niekedy rozvedieš, aspoň sa zase niečomu priučím xi...
    publikované: 18.02.2007 22:17:41 | autor: dionea (e-mail, web, autorizovaný)
  18. Ďakujem..
    ..vám všetkým za komentáre. vidím, že sa tu rozpútala zaujímavá debata a to ma veľmi teší.
    juro- no to máš pravdu, čítať, čítať a čítať.. posnažím sa vo svojom ďalšom štúdiu prečítať čo najviac kníh :)...
    sestko- neboj sa, nezanevriem :). práve preto som sem prispela s týmto článkom, aby som zistila, čo mám ešte zmeniť a v čom sa polepšiť.. je toho určite ešte veľa, čo musím zmeniť, ale najko treba začať. a kritika nás predsa nemá odrádzať, ale naopak, má nás posúvať vpred... :)
    ruwan- zaujímavá myšlienka, teším sa, až to rozpracuješ do článočku ;)
    publikované: 19.02.2007 18:33:48 | autor: nanai (e-mail, web, autorizovaný)
Pozor, na konci je potreba spočítať neľahkú matematickú úlohu! Inak komentár nevložíme. Pre tých lenivejších je tam tlačidlo kúzlo.



Prevádzkované na CMS TeaGuru spoločnosti Singularity, s.r.o., © 2004-2014